np. Scandinavian Music Group - Minne katosi päivät

Tasan kymmenen päivää täysikäisyyteen.

Mä en osaa ajatella sitä. Mä tuskin olen edes vielä tajunnut sitä. En osaa kuvitella, että vain kymmenen päivän päästä mun täytyisi olla iso. Mun täytyis ottaa ihan oikeesti vastuu ittestäni, mitä lie se tarkoittakaan. Mun pitäis olla valmis päättämään omasta puolestani. Oikeesti?

18-vuotiaana olet täysi-ikäinen lain edessä oikeuksinesi ja velvollisuuksinesi. Voit hankkia henkilöauton, kuorma-auton tai moottoripyörän ajokortin. Autokoulun voit aloittaa aikaisintaan 6kk ennen syntymäpäivääsi. Voit myös hankkia passin ilman vanhemman lupaa sekä päästä sisälle anniskeluravintolaan. 

Voit solmia avioliiton, erota kirkosta tai liittyä kirkon jäseneksi ilman vanhemman lupaa sekä ostaa mietoja alkoholijuomia ja tupakkaa. Täysi-ikäisenä sinulla on itsenäinen toimeentulotukioikeus. 18-vuotiaana saat äänioikeuden, ja olet näin ollen oikeutettu äänestämään valtiollisissa ja kunnallisissa vaaleissa.

Oikeutesi saada elatusta vanhemmiltasi lakkaa, kun täytät 18 vuotta. Jos opiskelet toisen asteen oppilaitoksessa, otetaan vanhempien tulot huomioon opintotukesi määrää laskettaessa aina 20-vuotiaaksi asti. Tällöin vanhemmillasi on siis periaatteessa vielä elatusvelvollisuus.

Lähde: www.nettinappi.fi

Näyttää melko isolta listalta. Kuitenkaan siinä ei oikeastaan ole paljoa sellaista sisältöä, joka mua paljoa hetkauttaisi. Tietenkin, vastuu omista teoista jne. Olen mä harrastanut sitä jo hieman etukäteen, pakko myöntää.

Ajokortti ei myöskään paljoa kosketa mua ainakaan tällä hetkellä. Se on ollut hauskaa ja samalla hieman ärsyttävää huomata, miten jokainen ihminen, joka on saanut kuulla, että olen pian täysikäinen, on kysynyt ensimmäiseksi "Joko sä olet autokoulussa?". Koitapa siinä sitten selittää.

Passi mulla on jo eikä äiti ja iskä ole mua ennenkään estäneet pääsemästä pois maasta. Anniskeluravintolat on aihe, jonka kanssa mä olen tässä noin viikon ajan painiskellut ihan kunnolla. Toistaseks voittajaa ei ole ratkennut, joten siitä jutusta lisää vähän myöhemmin.

Tää seuraava kohta kiehtoo mua ihan mielettömästi. Nimittäin toi naimisiinmeno. Kohta mä tosiaan oon sen ikäinen, että voin mennä naimisiin ihan milloin haluan. Haha, toiveajattelua, kyllähän mä tiedän, ettei se ole ainoastaan musta kiinni. Täytyis ensin löytää sellanen sulhanenkin.

Kirkosta eroaminen ei todellakaan ole ensimmäinen asia, jonka teen, kun täytän 18. (Se on verenluovutus.) Mutta luulenpa, että tätä kohtaa tulen tuskin koskaan käyttämään hyväkseni/pahakseni.

Miedot alkoholijuomat ja tupakka ovat kehän ulkopuolella odottamassa painiotteluaan, paitsi tupakka. Sen kanssa ei tarvitse ajatella yhtään mitään.

Itsenäinen toimeentulotukioikeus? Jaahas. (Mikä voikaan kiinnostaa mua vähemmän kuin yhteiskuntaoppi? - Fysiikka) Mutta siis, seuraava kohta, äänioikeus, on taas eräs asia, jota mä todella odotan. En aio ryhtyä ahkeraksi politiikan seuraajaksi, koska... no ei se vaan jaksa kiinnostaa mua sitten pätkääkään. Mutta tietysti mä äänestän, kun mulla on sellainen etuoikeus.

Toivottavasti mua ei heitetä viikon päästä pois kotoa. Luultavasti uskallan luottaa siihen, että näin ei pääse käymään.

Mä olen miettinyt paljon, tuntuuko se näillä seuraavilla synttäreillä eriltä. Ainahan on tapana kysyä onnittelun ohella urheiluaiheinen kysymys, eli miltäs nyt tuntuu. Mulla on sellainen intuitio, että tällä kertaa se oikeasti voi tuntuakin joltain. Eniten mä ootan vähän jännityksellä sellasta raskasta vastuuta mun harteilla. Eikös sellanen ole tapana tulla 18-vuotialle? Hope not, painan nyt jo ihan tarpeeksi.

Näillä tunnelmilla siis eteenpäin. Toivottavasti ehdin nyt kirjoitella joka päivä. Tuskinpa, mutta saahan sitä toivoa. Huomenna on nimittäin taas hirveen pitkä päivä, kun aloitan Marian kanssa kuntonyrkkeilyn! Siitä oonkin haaveillut jo kauan, mutta vihdoinkin joku saa mut toimimaan.

Hyvää yötä!