Nyt se jo alkoi: mulla on hillitön ikävä joulua.
 
Mä kaipaan mielettömästi jo talvea ja etenkin joulua. Kunpa tulisivat jo hillitömät kinokset ja epäinhimilliset pakkaset, joita rakastan. Kunpa saisin jo väristellä kylmissäni ulkona pää täynnä lumihiutaleita. Kuunnella sitä narsketta ja kirota jälleen kerran huonoja talvikenkiä. Kunpa olisi jo pilkkopimeää ja lunta tupruttaisi. Mä olin tänään haistavani ilmassa lumisateen. Illuusiota. 
 
Tänä vuonna näemmä paikkailen mun viime vuotista joulun odotusta, jota ei koskaan tullut. Viime joulua en edes muista - olikohan sitä edes? Ainakin innoton ja mitäänsanomaton se oli - ei siis joulu ollenkaan. Nyt mä odotan joulua viime vuodenkin edestä. Eikä lokakuu sitä paitsi niin kaukana joulusta ole, etteikö tämä olisi jo periaatteessa sallittua.
 
Himoitsen jouluruokaa. Ajattelin tehdä tänään lohilaatikkoa, mutta todellisuudessa haluaisin syödä kinkkua, perunalaatikkoa, perunalaatikkoa, joululimppua ja piimäkakkua. En voi olla ajattelematta sitä yösyöpöttelyn nautintoa, kun keskellä yötä jouluaattona hiivin jääkaapille ja pistän kinkun päälle sinappia. Koitin tyydyttää sitä himoani tänään, kun söin aamupalaksi leivänpäälliskinkkua sinapin kera. Ei toiminut.
 
Mä olen alkanut jo kirjoittaa Joulupukillekin - viime vuonna sen jotenkin unohdin. Olenhan mä ollut tänä vuonna ihan äärimmäisen kiltti. Tänä jouluna mulla on ihan oikeita toiveita ja mulle on ehkä maailman helpointa ostaa joululahja. Hypin varmasti riemusta joka ainoasta kauhasta ja kiposta. Mietin, olisiko liioittelua tai kärsivällisyyden kehittämiselle väärin, jos kävisin tänään ostamassa itselleni jotain etukäteisjoululahjaksi. Tältäkö tuntui olla lapsi, joka odotti Joulupukkia itku silmässä, kun kärsivällisyys ei vain enää riittänyt?
 
Hieman yliampuvaa olisi kuitenkin tässä vaiheessa jo alkaa kuunnella joululauluja. Sen mä olen kuitenkin vielä itseltäni onnistunut kieltämään. Yleinen periaate sanoo, että joululaulut ovat sallittuja vasta joulukuun ensimmäisenä päivänä. Kunpa pian tulisivat jouluvalot, kauppakeskusten hikiset tungokset ja se salailu. Lahjojen ostaminen ja pakkaaminen. Riemu, kun kerrankin onnistuu ostamaan jollekin osuvan lahjan. Ah, tule jo joulu!