Aina ei tee hyvää tiistainakaan mennä ulos - niinpä! Vaikka eihän toi nyt ollutkaan tuon ilorallatuksen keskeisin sisältö.
 
Tämäkin päivä on mennyt kotona.
 
Tänään mä olen ollut kipeä, samoin kuin eilen ja varmasti koko kuluneen viikon. Pitäisi varmaan lopettaa tämä pihistely ja ostaa se kuumemittari, etten vaan kuumehöyryissä vahingossa tapa itseäni. Kiehtova ajatus tosin, siitä saisi Ilta-Sanomiin otsikkoa ja ihmiset pohtimaan, miten uusavuttomia nykyajan nuoret ovat, kun eivät tunnista omaa sairauttaan, raskauttaan tai muuta sellaista. Ehken kuitenkaan provosoi aikuisia oman henkeni uhalla.
 
Miten onnellinen mä olenkaan, ettei mun tarvitse kestää Jyväskylää yksin. Mun nuppi ehkä räjähtäisi - olisi jo räjähtänyt - jos Siniä ei olisi olemassa. Isosisko, äiti, isä, opettaja, yksityinen terapeutti, vertaistuki, mursuystävä - milloinhan mun postilaatikkoon kolahtaa lasku näistä miljoonista palveluksista ja avuista? Tänäänkin se pelastava enkeli tuli mun luo ja toi mukanaan pastaa ja munkkeja! Mistä se stalkkeri arvasi, ettei mun jääkaapissa ole muuta kuin valot? Mun masu varmaan mourusi yliopistolle asti.
 
Koska ei haluttu hukata koko päivää, löhöttiin mun sängyllä ja pohdittiin elämää, sen merkitystä ja merkityksettömyyttä. Ah, miten mä pidänkään mielikuvituksellisista ja syvällisistä pohdinnoista, joiden ei tahtoisi koskaan loppuvan.
 
Musta tulee varmaankin isona tutkija. Tai filosofi. Nuuskamuikkunen tai piisamirotta. 
 
Mun sisäinen kuumemittari piipittää jo ja käskee nukkumaan. Huomenna täytyy nousta ajoissa soittamaan lääkäriin ja pohtia, mitä ihmettä teen niiden huomisiltaisten bileiden kanssa. Sokeakin näkee, että väliinhän ne on jätettävä, mutta en kestä tätä! Mikä sosiaalinen elämä, mikä aktiivisuus, mikä uusiin ihmisiin tutustuminen? Ehkä tällä sairastelulla on loppupeleissä syvempi merkitys ja keväällä erakoidun ja ryntään nunnaluostariin. Siinä olisi loppuelämän ongelmat kertaheitolla selvitetty - byebye ihmissuhteet ym. omituisuudet, welcome ikuinen pohdiskelu. Kuume on selvästi pehmittänyt mun päätä entisestään.