1246209222_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tuolla Kihniön peräkylän alkuasukasleirissä vietin juuri miellyttävän, vaikkakin varsin itikoitten täyteisen viikonlopun seuranani serkkuni Tanja ja hänen miehensä Mikko, eli viikonloppu oli epävirallinen nörttien kokous.

Perjantaina oli kuuma ja mä jäin yksin kotiin muiden lähtiessä Sääksiin uimaan. Kattelin Dr. Philiä ja puol neljältä pihaan kaarsi musta bemari. Matka alkoi.

Ensin ajettiin Tampereelle, jossa käytiin shoppailemassa viikonlopun ruuat. Sieltä matka jatkui noin tunnin verran ja oltiin perillä. Mökki oli vähän erilainen kuin olin kuvitellut, mutta ei paha ollenkaan. Se oli ihan mökin tuoksuinen ja näköinen. Kello oli jo paljon, joten syötiin, pistettiin sauna lämpiämään, laitettiin mulle peti, istuttiin kuistilla, käytiin saunassa, uitiin käsipohjaa mökin viereisessä pikkujoessa ja hengailtiin vaan. Vesi oli tosi kuumaa, arvatenkin, koska sää oli niin lämmin ja vettä niin vähän. Vähän yli polven sitä vettä sieltä löytyi, mutta pääasia oli, että pääsi saunasta uimaan.

1246209193_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Mentiin jossain yhen aikaa nukkumaan ja nukuin tietysti kuin tukki.

Lauantai oli jännä päivä. Herättiin joskus kesäloma-aikaan, en muista tarkkaan. Tuskin siellä edes katottiin kelloa. Syötiin aamupalaa ja päätettiin alkaa hommiin. Tanjalla ja Mikolla oli uus kumivene ja niinpä lähdettiin järvelle täyttämään ja testaamaan sitä. Ulkona oli tosi lämmin, samalaista kuin perjantaina ja olin aika iloinen, kun kuulin äitiltä, että kotona ei todellakaan ollut niin aurinkoinen sää. Itikoita ei ollut auringonpaisteessa niin kovin paljon, joten meno oli ihan mukavaa.

Soutelu liian lyhyillä meloilla ei ollut kovin toimivaa ja koska kumivene oli niin kevyt, soutaminen oikeeseen suuntaan ei ollut kovin helppoa. Oli kuitenkin tosi mukavaa, aurinko paisto ja veneessä mahtu hyvin ottaa vähän rennommin. Teki mieli uida. Hyppäsin veneestä ja se oli ihanaa. Mä oon aina halunnu kokeilla hypätä veneestä keskellä järvee. No, ei me ihan keskellä oltu, mutta ihan tarpeeksi. Toimin hetken veneen perämoottorina ja päästiin biitsille. Tiesittekö, että Kihniö on ihan kunnollinen paikka? Uimaranta oli hieno hiekkaranta, ihan niin kuin mikä tahansa uimaranta.

Uitiin jonkun aikaa, vesi oli kuumaa, ainakin verrattuna johonki täällä päin oleviin järviin. Mä rakastan uimista. Mä tuskin vähään aikaan voin saada siitä tarpeekseni. Uiminen täytyi kuitenkin joskus lopettaa ja menimme venerannalle, jossa kumivene tyhjennettiin. Siinä vaiheessa alkoi tuntua jo vähän tyhjyyttä mahassa ja mökille päästyämme alkoi ahkera kokkaus.

Syötiin itsetehtyjä hampurilaisia ja tuli ähky. Mikko lähti kalaan ja me otettiin Tanjan kanssa pieni päivälepo. Reippaus palasi vähitellen ja päätettiin lähteä pyöräilemään. Lenkin nimi oli Savusaunan lenkki, 5,5 km, ja Kihniön opas kuvaili reittiä näin: "Hiekkatie kiertelee kauniissa maalaismaisemissa kirkonkylän ja Pyhäniemen palveluiden tuntumassa." Tottahan se oli, vaikka ohitettiin myös kauneutta uhkuva teollisuusalue. Poikettiin matkalla moikkaamaan Mikkoa, jonka kalastuspaikka oli ihanan tunnelmallisen joen varressa.

Mökillä laitettiin sauna päälle ja odoteltiin. Mikko savusti saaliinsa, pari haukea ja ahventa, ja vaikka mahat olivat vieläkin täynnä, ei siitä herkusta voinut jäädä paitsi.

1246209059_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Loppuilta meni mökkeilyn kaavan mukaan: saunasta uimaan, uimasta saunaan, saunasta uimaa jne. Mun sääret alkoivat olla entistä enemmän täynnä itikanpuremia (onneksi nyt ne alkavat jo vähän haalistua), mutta ei se niin menoa haitannut. Vaikka enää ei olisi tehnyt yhtään mieli mitään ruokaa, oli pakko paistaa muurinpohjalettuja. Vadelmahilloa, mansikkahilloa, toffeekastiketta ja niin paljon kermavaahtoa kuin vain mieli tekee... Ja mä en pystynyt syömään kuin yhden! Mulle ei ole ikinä, siis ei IKINÄ, käynyt näin. Miettikää nyt ihan tosi ihmiset, miten täynnä mun täytyi olla, kun en pystynyt syömään kuin yhden mega-letun!

Sunnuntaiaamuna nukuttiin pitkään, vaikka lauantai-iltana mentiin ajoissa nukkumaan. Aamulla olin edelleen täynnä ja aamupalaksi/lounaaksi syötiin grillattua maissia ja makkaraa. Vielä kerran lämmitettiin sauna (tällä kertaa minä!) ja putipuhtaina päästiin kotimatkalle.

Matka oli aika vaisu, sillä kivan viikonlopun jälkeen uutta viikkoa ei ihan heti jaksa miettiä. Onneksi oli lämmintä ja aurinko paistoi. Jälleen kerran.